تلفن: 22584258
تست1
کد : 719 NewsCounter بازدید : 2642 NewsDate 1394/12/11
لیدوبین -این موضوع نشان از بهبود نسبی بازار مسکن در بهمن ماه دارد اما آیا این بهبود در بازار املاک مسکونی به املاک تجاری و اداری نیز گسترش یافته است؟ اگر چه آماری درباره خرید و فروش املاک تجاری از سوی مراجع رسمی کشور (بانک مرکزی و مرکز آمار) منتشر نمی‌شود اما به گفته فعالان و کارشناسان مسکن، فراز و فرود بازار املاک تجاری با املاک مسکونی تشابهات بسیاری دارد، در حالی که این موضوع در مورد املاک اداری و مسکونی مشاهده نمی‌شود. 

طبق یافته‌های حاصل از این گزارش که با ارجاع به سایت رسمی ایران فایل و فایل‌های پیشنهادی خرید واحدهای تجاری فراهم شده است، بالاترین قیمت هر متر زمین به واحدی تجاری در نیاوران با قیمت هر متر مربع 125 میلیون تومان مربوط می‌شود و کمترین قیمت نیز به واحدی تجاری در منطقه پیروزی اختصاص دارد که ارزش هر متر زمین تجاری در این منطقه حدود 4.5میلیون تومان است. نکته‌یی که در این گزارش میدانی به خوبی مشاهده می‌شود، این است که برخلاف املاک مسکونی که در مناطق شمال و مرکز نقش اول را در میزان قیمت بازی می‌کردند، مناطق جنوبی در انتهای لیست قرارداشتند اما براساس یافته‌های میدانی تعادل، املاک تجاری مناطق جنوبی رقابت خوبی با املاک تجاری شمال پایتخت دارند که علت آن را نیز می‌توان به حضور واحدهای تجاری گسترده در منطقه بازار بزرگ (پانزده خرداد و خیام) و استقبال مردم برای خرید از این مناطق جست‌وجو کرد.

  شمال
برای خرید یک ملک تجاری در منطقه نیاوران تهران و در نزدیکی کاخ، باید برای هر متر زمین تجاری حدود 125 میلیون تومان پرداخت کنید که برای مالکیت یک واحد تجاری 200 متری حدود 25 میلیارد تومان می‌شود اما اگر قصد خرید واحدی تجاری در منطقه ونک و خیابان خدامی دارید شرایط تاحدود زیادی مناسب‌تر است زیرا باید برای یک واحد تجاری 220متری (متری 35میلیون تومان) 7میلیارد و 700هزار تومان هزینه کنید. اما قیمت هر متر زمین در خیابان ملاصدرا تاحدودی نسبت به ونک بیشتر است و برای هر متر زمین تجاری باید 55میلیون تومان هزینه شود که قیمت کل یک واحد 106متری در حدود 5میلیارد و 830میلیون تومان می‌شود. یکی دیگر از مناطق شمالی تهران که منطقه‌یی تجاری محسوب می‌شود تجریش است، در این منطقه یک واحد تجاری 124 متری، 3میلیارد و 720میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و قیمت هر مترمربع 30میلیون تومان در نظرگرفته شده است.

  غرب
در منطقه سعادت‌آباد هر متر زمین تجاری 50میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود که شما برای خرید یک واحد 260متری باید حدود 13میلیارد تومان پرداخت کنید.

در شهران، یک واحد تجاری 105متری حدود 3میلیارد و 120میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است که با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌شود که هر متر زمین تجاری در این منطقه حدود 20میلیون تومان است. اگر در شهرک ژاندارمری و بلوار مرزداران به دنبال خرید واحد تجاری هستید باید برای هرمترمربع زمین حدود 35 میلیون تومان پرداخت کنید که برای خرید یک واحد 135متری، حدود 4میلیارد و 725میلیون تومان می‌شود.

 یکی دیگر از مناطق غربی تهران که به بورس مناطق تجاری و اداری غرب و شمال غرب تهران تبدیل شده، منطقه چیتگر است دراین منطقه برای خرید یک واحد 400متری با هرمتر مربع 30میلیون تومان باید 12میلیارد و 450 میلیون تومان در چنته داشته باشید.

  مرکز
در منطقه سهروردی جنوبی، برای هر متر زمین تجاری باید 45میلیون تومان پرداخت کنید که برای مالکیت یک واحد تجاری 144متری باید 7میلیارد و 560میلیون تومان هزینه کنید اما در بلوار کشاورز واقع در قلب پایتخت برای خرید یک واحد تجاری 97متری با قیمت هر متر 10میلیون تومان باید 970میلیون تومان پرداخت کنید. شرایط در جمالزاده متفاوت از بلوار کشاورز است و یک واحد 60 متری در این خیابان (با قیمت هر متر 25میلیون تومان) حدود 2میلیارد تومان به فروش می‌رود. در منطقه هفت تیر که به بورس پوشاک زنانه تهران معروف است برای هر متر مربع زمین تجاری باید 10میلیون و 500هزار تومان پرداخت کنید و اگر دنبال خرید واحدی تجاری با متراژ 120میلیون تومان هستید باید یک‌میلیارد و 260میلیون تومان هزینه کنید. قیمت هرمتر زمین تجاری در مناطق مرکزی تهران بین 10 تا 45میلیون تومان در تغییر است در حالی که تصور می‌شد که قیمت هر مترمربع در این منطقه محدوده بزرگ‌تری را به خود اختصاص دهد.

  شرق
در شمال شرق تهران و در منطقه تهرانپارس یک واحد تجاری 102متری با در نظرگرفتن هر متر 16میلیون تومان، حدود یک‌‌میلیارد و 632میلیون تومان به فروش می‌رسد، اما در خیابان جشنواره برای اینکه صاحب یک ملک تجاری شوید باید به‌طور متوسط 15میلیون تومان برای هرمتر مربع پرداخت کنید که بر همین اساس یک واحد تجاری 200متری، 3میلیارد و 300میلیون تومان به فروش می‌رود.

درخیابان پیروزی تهران برای هرمتر زمین تجاری باید 4میلیون و 500هزار تومان پرداخت کنید که اگر به دنبال یک واحد 250متری باشید باید یک‌میلیارد و 125میلیون تومان هزینه کنید. اما ملک تجاری در منطقه دلاوران تهران (بورس سرویس چوب) گران‌تر از سایر مناطق شرق تهران است در این منطقه تهران، هر مترمربع واحد تجاری حدود 20میلیون تومان قیمت‌گذاری شده که برای خرید یک واحد 80 متری مبلغی در حدود 2میلیارد و 300 میلیون تومان نیاز است.

  جنوب
در جنوب تهران و در منطقه پانزده خرداد که به بازار بزرگ تهران نیز معروف است برای اینکه بتوانید یک واحد تجاری 507 متری را خریداری کنید باید برای هرمترمربع 20میلیون تومان پرداخت کنید که در کل برای خرید یک واحد تجاری500 متری در این منطقه حدود 10میلیارد می‌شود. در خیابان خیام تهران در نزدیکی بازار بزرگ نیز یک واحد 214متری با قیمت هرمتر مربع 72میلیون تومان، 15میلیارد و 408میلیون تومان به فروش می‌رسد.

در خیابان نبرد جنوبی، یک واحد تجاری 56 متری با قیمت هر متر 6 میلیون تومان، 336میلیون تومان ارزش‌گذاری شده است. در منطقه جمهوری نیز که مرکز تولید پوشاک تهران است هر متر زمین تجاری به قیمت 63 میلیون تومان به فروش می‌رود که شما برای خرید یک واحد تجاری 24متری باید یک میلیارد و 152میلیون تومان بپردازید.

  شهر‌های مشهد و کرج
مراجعه به فایل‌های خرید و فروش واحدهای تجاری دو شهر مشهد و کرج که در سایت ایران فایل درج شده بیانگر آن است که قیمت املاک تجاری در این دو شهر اگرچه با قیمت‌های پیشنهادی املاک تجاری تهران قابل مقایسه نیست اما تفاوت قابل ملاحظه‌یی با قیمت املاک مسکونی این شهرها دارد.