تلفن: 22584258
تست1
کد : 525 NewsCounter بازدید : 1640 NewsDate 1394/10/16

مهدی موذن در چهاردهمین مجمع سالیانه سازمان نظام کاردانی استان تهران که عصر روز گذشته در سالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی و با حضور جمعی از کاردان ها برگزار شد، افزود: درد ما این است که برخی مسئولان از فعالیت کاردان‌های فنی برای ارتقای کیفیت ساخت و سازها جلوگیری می کنند، در حالی که قبلا بارها تاکید می کردند که کاردان های فنی ساختمان، حلقه مفقوده ساخت و ساز در کشور هستند.

وی با انتقاد از اینکه اکنون این حلقه را از زنجیره تولید ساختمان کنار گذاشته اند، تصریح کرد: یک خط قرمز دور کاردان‌ها کشیده‌اند تا آنها به سمت ساختمان‌سازی نیایند و تصمیم‌گیری‌هایی که از سوی برخی مسئولان انجام می‌گیرد، باعث شده تا آمار کاردان‌های فنی ریزش داشته باشد.

وی ادامه داد: در برنامه پنج ساله پنجم توسعه پیش بینی شده بود که تعداد کاردان های فنی به 400 هزار نفر برسد، ‌اما در پایان این برنامه تعداد کاردان‌ها به 60 هزار نفر کاهش یافت و علیرغم اینکه 80 درصد کاردان‌های فنی ساختمان عاشق شغل خود هستند، شرایط را به قدری سخت کردند که کاردان‌های فنی این حرفه را رها کردند و مدرک مهندسی گرفتند.

موذن افزود: تا روزی که مسئولان به واقعیت ها توجه نکنند، چاره‌ای به جز تکرار حقایق نداریم. واقعیت این است که امروز صنعت ساختمان وضعیت خوبی ندارد و افراد غیرمتخصص در ساخت و ساز حضور دارند، اما بحث اینجاست که ما مسئول هستیم و باید واقعیت های ساخت و ساز کشور را به روی خودمان بیاوریم.

موذن در عین حال با تاکید بر اینکه پیش بینی های برنامه پنجم در خصوص بخش مسکن عملیاتی نشد افزود: در جلسه ای که برای آسیب شناسی وضعیت بخش مسکن در برنامه پنجم توسعه در حضور مسئولان برگزار شد، مشخص شد که پیش بینی های برنامه پنجم در خصوص بخش مسکن به سرانجام نرسیده و عملیاتی نشده است.

وی گفت: از وزیر فرهیخته و باهویت راه و شهرسازی انتظار داریم که شخصا نسبت به بکارگیری کاردان ها در ساخت وسازها دستور دهند و اجازه ندهند که کسی بر سر حضور کاردان های فنی ساختمان در ساخت و ساز سلیقه ای و اشتباه عمل کنند و صنعت ساخت و ساز را به چالش بکشند.

رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران ادامه داد: تصمیماتی که امروز در وزارت راه و شهرسازی گرفته می‌شود، چهار سال بعد خود را نشان می‌دهد، همانطور که مدیر کل پیشین دفتر تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی اعتقادی به حضور کاردان‌ها را نداشت و ما امروز اثرات منفی آن تصمیم اشتباه را می‌بینیم.

وی با بیان اینکه گویا هنوز مسئولان تصمیم به ساخت ساختمان‌های مقاوم نگرفته‌اند گفت: امروز همه به خوبی می دانند که ضریب ایمنی ساختمان‌ها بسیار پایین است و آسیب پذیری بالایی در برابر زلزله دارند، اما آیا مسئولان به این فکر کرده اند که هر لحظه احتمال وقوع زلزله وجود دارد و چه خسارت های هنگفت جانی و مالی در پی دارد.

موذن تخریب قطعی بافت‌های فرسوده شهری در اثر وقوع کوچکترین زلزله را هشدار داد و گفت: شیوه ساخت و شیوه نظارت تغییری نداشته و همچنان مانند گذشته صوری است و حال که ما می‌خواهیم ساختمان های با کیفیت بسازیم، جلوی ما را می‌گیرند.

رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران در پایان گفت: برخی از مسئولان انتقاد کردند که چرا حرف‌های تند می‌زنم، اما اگر لازم باشد باز حرف‌های محکم‌تری در این باره می‌زنم و درنهایت از ریاست این سازمان هم می‌روم، اما مشکلات صنعت ساختمان را باید برطرف کرد.

انتهای پیام/صما