تلفن: 22584258
تست1
کد مقاله: 110 NewsCounter تعداد بازدید : 3244

مجتمع تجاری ارم


معرفی

در راستای مشخصات فنی طرح، بررسی نمونه­های مشابه، عامل مؤثری برای دستيابی به ديد فراگير و ايده­های نو در زمينه برنامه­ريزی پروژه است. بدين ترتيب مطالعات ميدانی، پيرامون مراکز و  مجتمع­های تجاری مختلفی در دنيا، انجام شده­است. حاصل اين بررسی­ها، دستيابی به ديدی جامع­تر، در زمينه طراحی مجتمع­های تجاری است. به طوری که ساختار اين مراکز صرفاً نه برای خريد کردن و مراجعه صرف خريداران کالا، بلکه به گونه­ای برنامه­ريزی شده­اند که محل­هايي برای گذران وقت و تفريح و انجام کارهای مختلف باشند. همچنين توجه به پلان­های باز و فضای متنوع و چشم­اندازهای وسيع از جمله خصوصيات اينگونه مجتمع­ها است.

  

مجتمع تجاری ارم ساختمانی با کاربری تجاری در زمينی با کاربری تجاری خواهدبود. طبق برنامه اين ساختمان مشتمل بر دو بخش اصلی است. بخش اول يک فروشگاه بزرگ طبقاتی و بخش دوم شامل يک مرکز خريد بزرگ «Mall» است.

همچنين علاوه بر کاربری­های تجاری، کاربری­های مختلف ديگری مانند رستوران، فضاهای تفريحی در برنامه طرح در نظر گرفته­ شده ­است.

مشخصات زمين مورد نظر طرح به مساحت تقريبی 63/10552 مترمربع و مطابق ضوابط شهرداری منطقه با سطح اشغال 50% و تراکم ساختمانی 240% است. با توجه به مساحت زمين و تراکم ساختمانی آن، ساخت 14000 مترمربع بنای تجاری در اين زمين امکان­پذير است. همچنين تأمين پارکينگ مورد نياز مراجعين مجتمع و تأسيسات ساختمان متناسب با سطح زيربنای ساختمان در برنامه اوليه طرح مدنظر قرار می­گيرد که در سطوح زيرزمين تعبيه گرديد.

مشخصات کامل برج

دسترسی به این مجتمع از دو راه اصلی امکان پذیر است. نخست از بزرگراه یادگار امام به سمت شمال، بلوار ایوانک، بلوار فرحزادی یک دسترسی سواره مناسب وجود دارد . دسترسی دوم از بزرگراه همت (بزرگراه شیخ فضل ا... نوری)، میدان صنعت، بلوار فرحزادی میسر است. دسترسی پیاده نیز باتوجه به فاصله کم با میدان صنعت به راحتی از این میدان مقدور می باشد.

 

 مساحت زمین 63/10552 مترمربع است که از سه طرف به بلوار فرحزادی، خیابان سیمای ایران و بلوار دسترسی به مجتمع مسکونی پردیسان محدود شده است که از نظر معماری فرصتی منحصر به فرد جهت ارائه فرعی مناسب و درخور توجه ایجاد نموده است.

 

مساحت زمین پروژه

63/10552

کل زیربنا

71/54934

مساحت تجاری(مفیدوراهرو)

71/24100

تعداد طبقات

14 طبقه ( 5 طبقه زیرزمین و طبقات اول تا نهم ) 

تعداد واحدها

295 واحد تجاری و 5 واحد رستوران و کافی شاپ ، اتاق بازی بچه ها ، آشپزخانه ، فضای فرهنگی ،مدیریت و مانیتورینگ )

محوطه سازی

78/4703

سطح اشغال

85/5848

 

با توجه به ترازهای موجود در زمين سايت و دسترسی ضلع جنوبی که اصلی­ترين ورودی سايت است، کليه دسترسی­های ساختمان از جمله دسترسی پياده­رو و سواره از ضلع غربی در خیابان سیمای ایران تأمين گردد.

 

ویژگی های معماری

 ديد و ­منظـر :

با توجه به بررسی­های انجام شده، ديدهای اصلی از سايت به خارج آن، ديد شمالی و غربی هستند که ديد به کوهستان شمال تهران، فضای سبز و بلوار فرحزادی است. اما در مجموعه­های تجاری مسأله ديد و منظر از داخل ساختمان به بيرون چندان حائز اهميت نمی­باشد و بيشتر تأکيد بر خود ساختمان و شاخص بودن آن در منطقه می­باشد. بنابراين با توجه به بافت اطراف سايت، بيشترين تأثير ديد و منظر در جذابيت­های بصری خود پروژه خواهدبود تا برای افرادی که داخل و يا خارج از ساختمان هستند، ديد به بنای مورد نظر، ديدی جذاب و جلب کننده باشد.

  

عوامل اقليمی :

با در نظر گيری مطالعات اقليمی منطقه و شناسايي بادهای نامطلوب و جهات استقرار بنا، پيش­بينی يک حجم بسته و يکپارچه، امکان عايق­بندی صوتی و حرارتی را آسان­تر می­کند که در اين مورد با توجه به تجاری بودن ساختمان و مطلوب بودن تأمين نور داخلی از طريق مصنوعی، موردی است که بر ايده فرم اوليه بنا تأثير ­گذارده.

 

  مشخصات فنی :

محور ايده معمارانه مجتمع تجاری ارم با توجه به بررسی­های انجام شده براساس ايجاد يک شاخص معماری در منطقه استوار گرديد.

در همين راستا با توجه به کارکرد ساختمان، نوعی معماری انتخاب شد که از قانونمندی خاص خود برخوردار باشد.

مخلوط بهم پيوسته ­ای از گنبد ناقص با منشور ی بامقطع قطاعی حجم کاملاً مدرنی را بوجود آورده است.

عنصر اصلی شکل دهنده فضاهای داخلی حفره بزرگی است که به مثابه مرکزيت سيرکولاسيون داخل حجم عمل می­کند و عملاً چرخش و مراحل فضايي حجم با نرمی مارپيچی متأثر از ساختار و کالبد اين حفره مرکزی است و موجبات تقسيم خطوط پلان به دور محور آن پديد می­آورد.

 انتخاب تکنولوژی

دو سياست کلی در انتخاب تکنولوژی تعيين کننده بوده­است :

- سطح انتظارات مشتری با توجه به بازار شهرک قدس، سعادت­آباد و پونک از معتبرترين مراکز خريد تهران و کشور می­باشند و قيمت کارشناسی انجام شده نشانگر ارزش بالای قيمت تجاری است.

- کنترل قيمت تمام شده با توجه به مطالعات اقتصادی پروژه.

لذا استفاده از تکنولوژی مناسب و قابل رقابت در منطقه اجتناب ناپذير است. در زمينه طراحی مدول   اسکلت­بندی ساختمان با توجه به فرم خاص و پوشش نهايي سقف و نيز با توجه به دو کاربری متفاوت «پارکينگ و تجاری» که هر يک نيازمند مدول سازه خاص خود می­باشند، تحقيقاتی در اين زمينه انجام گرفت تا اين دو عملکرد در کنار فرم خاص بنا از نظر سازه­ای با يکديگر هماهنگ شده و در نهايت در قالب يک محوربندی بتوانند با ايجاد دهانه­های مناسب در استفاده بهينه از فضاها پاسخگو باشند. مدول 8 متر مدول مناسبی برای اين کار به نظر می­رسد چرا که ضمن تأمين حداکثر تعداد پارکينگ، مدول تقسيمات مناسبی را با عرض 4 متر «2/1 دهنه» برای تقسيمات مغازه­ها در بخش تجاری بدست می­دهد.

 پوشش نهايي نمای کليه سطــــوح صلب و بسته و همچنين پوشـــش نهايي بام از ورق­هاي کامپوزيت آلومينيوم می­باشد. سطوح شفاف نما از جنس شيشه دوجداره Reflective و سطوح شفاف پوشش نورگير بام از جنس ورق­های پلی کربنات می­باشد.

 

-ارائه روش توليد :

آمار پروانه­های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری منطقه «2» نشان می­دهد که تعداد جوازهای صادره برای مجتمع تجاری اندک است. لذا اجرای پروژه مجتمع تجاری ارم طبق برنامه زمان­بندی در سی و شش ماه ساخته و تکميل خواهدشد. بخشی از پروژه طبق برنامه در حين ساخت پيش­فروش و در پايان دوره تحويل خواهدشد. مابقی پس از بهره­برداری و با توجه به نياز به تدريج به فروش خواهدرسيد. ساخت پروژه توسط پيمانکاران ذي­صلاح با نظارت تيم مهندسی مجرب و کارآزموده همراه خواهدبود. استانداردهای ساخت براساس مقررات ملی و کشوری می­باشد.

-انتخاب ظرفيت طرح :

با توجه سطح اشغال 50% و تراکم ساختمانی 240% در زمين مورد نظر، بنای مجتمع تجاری ارم با حدود 14000 مترمربع زيربنای تجاری و متناسب با اين زيربنا حدود 30000 مترمربع پارکينگ و تأسيسات مجموعه در نظر گرفته­می­شود.

موقعیت جغرافیایی

پروژه مجتمع تجاری ارم در جنوب شرقی تقاطع خیابان سیمای ایران و بلوار فرحزادی و در نزدیکی میدان صنعت واقع شده است. وجود پارکینگ طبقاتی، مجتمع تجاری میلاد نور و مجتمع تجاری مسجدالنبی در مجاورت آن به آن منطقه بافت تجاری بخشیده است. ضمن آنکه وجود دانشگاه در خیابان سیمای ایران به تکاپو جنب و جوش در این محل افزوده است.




منبع : آیتیس