تلفن: 22584258
تست1
کد : 754 NewsCounter بازدید : 6641 NewsDate 1394/12/17
به گفته حسن محتشم، براساس این سیستم 4 نوع گواهینامه کیفی برای پروژه‌های ساختمانی صادر می‌شود و براساس آن کیفیت ساختمان‌ها رتبه‌بندی می‌شود. وی در نشستی خبری همچنین به نقش کم‌رنگ وام 160میلیونی خرید مسکن در بهبود بازار و امضای تفاهمنامه‌ با یکی از بانک‌های خصوصی برای اجرای طرح مسکن قسطی اشاره کرد.

رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران در تشریح خدمات سپکا گفت: سیستم پایش کیفیت ابنیه برای نخستین بار در کشور اجرایی می‌شود و براساس آن شاخص‌های متعدد ساخت و ساز که نظام مهندسی نمی‌تواند آنها را ارزریابی کند از سوی دانشگاه‌ خواجه نصیر مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از آن به ساختمان گواهی کیفیت ارائه می‌شود که صدور این گواهینامه در راستای منافع خریداران است. وی اظهار کرد: انجمن انبوه‌سازان برای ارتقای سطح کیفی ساختمان از دانشگاه‌های معتبر داخلی که در بخش ساخت و ساز تخصص علمی دارند، دعوت کرد تا بخش مغفول مانده علمی و اجرایی این حوزه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

محتشم ادامه داد: با همکاری دانشگاه خواجه نصیر و انجمن انبوه‌سازان، شاخص‌های کشورهای پیشرفته بومی‌سازی شد تا براساس آن کیفیت ساختمان‌ها مورد ارزیابی قرار گیرد و در همین رابطه تفاهمنامه‌یی به امضا رسید که این تفاهمنامه با هدف دستیابی به یک سری اهداف و در راستای ارتقای سطح کیفیت ساختمان‌ها منعقد شده است. رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با بیان اینکه شاخص‌های مذکور در 7 بخش تعریف شده، اظهار کرد: معماری، میزان مصرف انرژی، جانمایی ساختمان و... ازجمله مواردی است که در صدور گواهی ارزیابی می‌شود.

محتشم بیان کرد: براساس این سیستم 4نوع گواهینامه برای ساختمان صادر می‌شود، برای پروژه‌های با امتیاز 40 تا 49 فقط گواهی صادر شده و رتبه‌یی نخواهد داشت، درواقع این پروژه‌ تنها قابلیت ارزیابی داشته است، برای پروژه‌های با امتیاز 50 تا 59 گواهی نقره، 60 تا 79 گواهی طلایی و امتیاز 80 به بالا گواهی الماس صادر می‌شود. رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با تاکید بر اینکه کار ارزیابی به‌طور مستقیم در اختیار دانشگاه بوده و انبوه‌سازان دخالتی در آن ندارند، گفت: هزینه صدور گواهی کیفیت ساختمان (سپکا) حدود 2.5میلیون تومان است و مبنای کار برای انجمن انبوه‌سازان و دانشگاه مسائل مالی نیست.

وی با بیان اینکه هزینه صدور این گواهی نسبت به قیمت ساختمان یک‌هزارم هم نیست، افزود: خریداران تخصصی ندارند و نمی‌توانند به تعریف و تمجید مشاوران املاک اطمینان کنند، بر این اساس یک تیم حرفه‌یی دانشگاهی ساختمان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و خریداران می‌توانند به آن اعتماد کنند.رییس انجمن انبوه‌سازان تهران در ادامه نشست خبری خود با اشاره به افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن برای خانه‌اولی‌ها به 160میلیون تومان گفت: این وام برای خانه‌اولی‌ها درنظر گرفته شده و مشمول همه اقشار جامعه نمی‌شود؛ از این رو با توجه به این محدودیت‌ها تاثیر چشمگیری در بازار مسکن نخواهد داشت.

محتشم بیان کرد: این وام یک دوره انتظار چندماهه دارد و تا اتمام این دوره نمی‌توان تاثیر آن را بر بازار مشاهده کرد البته شرایط سخت در نظر گرفته شده برای دریافت این تسهیلات موجب می‌شود که متقاضیان این تسهیلات به نسبت وام 80میلیونی کمتر باشند.وی با اشاره به اینکه تسهیلات جدید به عنوان یک مُسکن برای بازار عمل می‌کند، افزود: برخی از شعب بانک مسکن ملک را به قیمت امروز ارزیابی می‌کنند اما وام را با احتساب بهره و بازپرداخت وام محاسبه می‌کنند. به عنوان مثال اگر قیمت یک واحد مسکونی 250میلیون تومان باشد بانک مسکن وام 160میلیونی را به متقاضی پرداخت نمی‌کند؛ زیرا براساس استدلال بانک میزان تسهیلات با درنظرگرفتن سود تا 12سال آینده (بالای 300میلیون تومان) بیش از قیمت فعلی واحد مسکونی می‌شود.

این فعال بازار مسکن با اشاره به اینکه بازار مسکن وارد چهارمین سال رکود شده و با چنین مُسکن‌هایی از خواب بیدار نمی‌شود، بیان کرد: مسکن تابع اقتصاد کلان کشور است و تا این بخش متحول نشود، بخش مسکن از رکود خارج نمی‌شود. دولت باید از منابع و برنامه‌های دیگر در این باره استفاده کند ازجمله باید 1300میلیارد تومان برای بافت‌های فرسوده پرداخت شود که تاکنون کمتر از 10درصد آن پرداخت شده است.محتشم یادآور شد: تکرار تجربه 12سال پیش که بانک‌های خصوصی تا 70درصد مبلغ واحد مسکونی را پرداخت می‌کردند، می‌تواند اهرم مناسبی برای خروج مسکن از رکود باشد البته شواهد حاکی از آن است که تا تابستان آینده بازار مسکن از رکود خارج نمی‌شود و شاهد تغییر خاصی در این حوزه نخواهیم بود. رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران همچنین درباره طرح مسکن قسطی نیز گفت: براساس برنامه قرار است تا پایان سال تفاهمنامه‌یی میان یکی از بانک‌های خصوصی (بانک شهر) و انجمن انبوه‌سازان برای اجرای طرح مسکن قسطی با کارمزد 2درصد امضا شود.

  وام 100میلیونی اجرایی نشده است
رییس انجمن انبوه‌سازان در پاسخ به پرسش  درباره پرداخت یا عدم پرداخت تسهیلات ساخت 100میلیون تومانی مسکن گفت: این طرح هنوز اجرایی نشده است اما در دستور کار دولت قراردارد. محتشم افزود: در صورت پرداخت این تسهیلات کمک شایانی به بخش عرضه و تولید ساختمان می‌شود، البته انبوه‌سازان پیشنهاد کاهش نرخ سود را نیز ارائه داده‌اند.

به گفته وی، نرخ سود این تسهیلات به نرخ روز بانکی 24درصد است که اگر انبوه‌ساز سپرده‌گذاری کند، این نرخ به حدود 18.5درصد کاهش می‌یابد؛ اما انبوه‌سازان با سپرده‌گذاری موافق نیستند و ترجیح می‌دهند بدون سپرده‌گذاری از تسهیلات مسکن استفاده کنند؛ زیرا سپرده‌گذاری برای سازندگان توجیه اقتصادی ندارد. رییس انجمن انبوه‌سازان گفت: درصورت اجرای این طرح با شرط سپرده‌گذاری سازندگان، استقبالی از سوی انبوه‌سازان صورت نمی‌گیرد اما اگر این تسهیلات بدون سپرده‌گذاری و حتی به نرخ روز (24درصد) در اختیار سازندگان قرار گیرد، انگیزه‌ها برای دریافت تسهیلات افزایش می‌یابد.